Friday 27 October 2017

Digitális időszalagok az iskolában



Történeteket nemcsak szóban, írásban vagy képregényben lehet elmesélni, hanem digitális idővonalon is. Az IKT-eszköz alkalmas arra, hogy eseményeket, történéseket rendezzen sorba multimédiás eszközök segítségével. A különböző képi és hangos segédlettel könnyen fel lehet fűzni események sorát, majd meg is lehet könnyen osztani. Így a tanulók is jobban átláthatnak és megérthetnek folyamatokat. Hasznos alkalmazás nem csak történelemtanároknak.


Rózsa Sándor és Buffalo Bill
Egymás utáni eseményeket vizuálisan nem is olyan könnyű megjeleníteni. Talán a legegyszerűbb módja, ha egy papírszalagra felírjuk időrendi sorrendbe az eseményeket. Ennek viszont korlátai vannak: véges a papír hossza, szélessége, rajzolni csak korlátozottan lehet benne, stb. Általános iskolában mi is rajzoltunk időszalagot, annak ellenére, hogy kicsit unalmasnak tartottam a szerkesztését, a párhuzamos időfolyamatok megértésében nagy szerepet kapott. Például ekkor döbbentem rá, hogy Rózsa Sándor és Buffalo Bill kortársak voltak. Ugyan a vadnyugat és a magyar puszta távol esnek egymástól földrajzilag, időben a magyar betyár és az amerikai cowboy akár találkozhattak is volna. (1. ábra)

1.ábra: A SmartDraw programjával készült idővonal (Forrás: https://goo.gl/atSdD2 )

A digitális időszalagoknak az az előnye, hogy nagy mértékben interaktívak, bármilyen hosszúak, bármennyi eseményt ábrázolhatunk rajtuk, és az eseményeket többféleképpen illusztrálhatjuk. Az online időszalagok akár kollaboratívan is szerkeszthetőek, vagyis meghívhatjuk diákjainkat közös szerkesztésre. Az illusztráció is könnyen variálható: különféle fájltípusokat (film, kép, hang) vagy megjegyzéseket (szöveg, feladatok, fórum) csatolhatunk az idővonalba.
            A következőkben bemutatott szerkesztőprogramok ingyenesek, online felületen találhatóak meg, és angol nyelvűek, de kis angoltudással könnyen elsajátítható használatuk. Az alábbiakban két program használata lesz ismertetve, de az interneten több hasonló alkalmazás is letölthető.1

Sutori
            A program könnyen kezelhető és szép időszalagokat lehet vele szerkeszteni. Az alkalmazás a https://www.sutori.com/ oldalon érhető el. A fenti menüsor Stories (történetek) fülére kattintva balra lenn a My stories (történeteim) szalagon a Create a strory (készíts egy történetet) + jelére kattintva jelenik meg a szerkeszthető felület. Az idősör felülről lefelé szerkeszthetve jelenik meg. Adjunk címet (Insert title…), majd adjunk alcímeket/korszakhatárokat (Insert heading…). Az eseményeket a kék szalagon megjelenő + jelre kattintva tehetjük meg. Az így megjelenő menüből változatos csatolmányok közül válogathatunk. Csatolhatunk az idővonalhoz szöveget, videót, képet, feladatokat (többszörös választás, párosítás), fórumot vagy Tudtad? (Did you know?) címkét. A sokféle címke és esemény felhasználása esetén egy könnyen kezelhető és érdekes időszalagot kaphatunk. (2. ábra)
 

2.ábra: Csillagászattörténet  (Forrás: https://goo.gl/56abfN )
            Az elkészült szalagot megoszthatjuk az interneten – jobbra fenti menüsor Share (megosztás). Így linket vagy embed kódot kaphatunk, de megoszthatjuk a tartalmat a legnépszerűbb közösségi oldalakon is. A közös munkához a fenti menüsor Collaborate (Közösen dolgoz) gombjával érdemes meghívni szerkesztőket. Így akár több diák is szerkeszthet egy-egy idővonalat közösen.

Timeline JS
A program a https://timeline.knightlab.com/ oldalról indul el, és nem igényel bejelentkezést. A középen levő Make a timeline (készíts egy időszalagot) gombbal indul a program. Ez után csak a számokkal jelölt lépéseket kell követni:
1.      Egy Google szerkeszthető táblázatba (Get the spreadsheet template) kell beírni az adatokat (évszámok, megjeleníteni kívánt linkek)
2.      A táblázatban a fenti File menüben a Közzététel az interneten… gombra kell kattintani.
3.      A böngésző címsorából a felület megfelelő helyére (Google Spreadsheet URL) bemásoljuk a táblázat linkjét.
4.      Kimásoljuk a megosztható és/vagy embed linket.
A fenti módszerrel könnyen átlátható idővonalat kaphatunk.



Tippek időszalag tervezéséhez

·         Egy rövidebb időszalag könnyebben átlátható. 20 eseménynél nem ajánlatos többet közölni

·         Olyan eseménysort érdemes szerkeszteni, aminek szoros kronológiája van: nem érdemes „ugrálgatni” az események között

·         Egy nagyobb eseménysor részeként érdemes kezelni az adott eseményeket

·         Projekttervezésnél nem szabad kihagyni a kezdő és a záró dátumot2


Tippek az időszalagok iskolai használatához

·         Történelmi események – többféle szempontból (életrajz;  kultúr-, irodalom-, családtörténet; terület története, stb.) többféle stílusban (összehasonlító, multimédiás, stb.)

·         Projekt összefoglaló vagy tervező – projektet tervezhetünk egy idővonalon, ahol a felelősöket és a dátumokat könnyen felvezethetjük

·         Feladatsor ismertetése – pontról hiperlinkekkel mutathatunk be egy iskolai feladatsort

·         Történet elmesélése – bármilyen történet összefoglalása vizuális segédlettel

·         Hogyan néz ki az új tanév? – kinyomtatva osztályterembe kitehetjük a tanév rendjét osztályra szabva


A cikk megjelent:
Közoktatási Vezető, 2017. október, 20-21. o.


No comments:

Post a Comment